Skip to content

Richard Greve

Associate Partner

Ik ben een energieke Amsterdammer die denkt én doet. Een econoom met een voorliefde voor mensen en IT. Toen ik mijn scriptie schreef, leek die combinatie wat vreemd, maar inmiddels merk ik dat psychologie, informatietechnologie en financiën in bijna elk vraagstuk samenkomen. Tegenwoordig gaan ze hand in hand.

Ik ben van het iconische jaar 1968 en hou – misschien daardoor – van verandering. Dat zie je terug in mijn loopbaan: in drie decennia was ik achtereenvolgens bankier, IT-ondernemer en HR-directeur bij de Nederlandse Spoorwegen. De rode draad was steeds: de context voor mensen zo vormgeven dat ze vrolijk, gezond en productief aan de slag zijn. Nu werk ik als organisatieadviseur en interimmanager, waar ik het liefst veranderprocessen help vormgeven mét en vóór mensen, inspelend op de veranderingen van morgen.

In mijn werk ben ik rustig, analyserend en begrijpend. Ik wil het vraagstuk en ik wil ook de opdrachtgever en de context begrijpen. En dan ga ik dat vertalen naar routes, oplossingen die bij de opdrachtgever passen. Je kunt me vrij laten; ik ga wel in de actie en maak mijn handen vuil. Ik werk graag aan een relatie waarin ruimt is voor scherpte en vertrouwen. Dat betekent dat ik ook benoem wat niet gezegd wordt, altijd met het doel om de organisatie en de mensen daarin verder te brengen.

Privé ben ik opvallend stabiel: al bijna 30 jaar samen met mijn man Michel. We wonen aan de kust, maar ik ben nog vaak in Amsterdam. Verder speel ik al 25 jaar toneel in theaters en huiskamers.

Neem contact op met Richard Greve
Richard Greve Richard Greve Richard Greve mob

"Make it simple"

Op welk vakgebied ben je werkzaam?

Ik geloof dat een vak jou kiest. Het HR-vak heeft mij gekozen. Ondanks mijn economie-achtergrond en IT-modules bleef ik me afvragen: gaan we wel slim genoeg om met mensen? In de 30 jaar dat ik werk, hoor ik constant hoe belangrijk ons human capital is. Maar in de praktijk zie ik daar nog te weinig van terug. Daarom ben ik naar HR overgestapt: om beleid en werkgeverschap scherp te maken, organisaties logisch en productief in te richten en de menselijke maat te bewaken. Leiders spelen hierin een grotere rol dan ze zelf vaak denken. Van hen verwacht ik veel: noblesse oblige.

Wat maakt jou bijzonder?

Ik kom rustig en misschien wat flegmatiek over. Maar wie langer met me werkt, ontdekt een scherpe én warme kant, met plezier en creativiteit als bonus. Ik ben een glas-halfvol-type: analytisch, onafhankelijk, snel oordelend maar ook sociaal. Werken met mensen is het leukste dat er is, vooral in complexe situaties.

Wat heb je gedaan waarop je trots bent?

Dat het bij NS gelukt is om in een razend tempo het personeelstekort weg te werken; van nul werven in Corona naar 5000 per jaar was een enorme prestatie. Strategisch gezien ben ik er het meest trots op dat we een people strategie hebben neergezet die niet van HR is maar van de organisatie. We hebben een beweging ingezet van taakgericht naar mensgericht, waar leidinggevenden nu zelf handen en voeten aan geven. Dichter bij huis: ik heb dit jaar een schuur gebouwd. Ik dacht dat ik twee linkerhanden had, maar dat valt dus mee. Een mens kan zoveel meer.

Wat is jouw visie op je vakgebied?

De uitdagingen rond mensen zijn groter dan ooit. HR moet moderner, onafhankelijker en zelfverzekerder worden. Niet alleen signaleren, maar ook zelf de verandering aandrijven. HR is niet de hulpdienst van managers, maar de duider van de toekomst.